woensdag 26 november 2014

Fotograferen met je smartphone

Als we gaan wandelen neem ik momenteel alleen m'n telefoon mee om foto's te maken. Het is makkelijk. Het ding zit altijd in m'n jas of m'n broekzak en zo heb ik hem altijd bij de hand. Ik heb een Huawei Y300 met een camera van 5 megapixels. De kwaliteit van de foto's is misschien niet altijd even geweldig. Maar ik doe het ermee.
Nu las ik net in het blad "Computer Totaal" van mei 2014, een artikel over fotograferen met je telefoon. In dit artikel worden een aantal tips gegeven met betrekking tot smartphone-fotografie. Ik vond er zeker een aantal tussen staan waarvan ik dacht, daar kan ik wat mee. Samengevat worden de volgende suggesties gedaan:
  • Creatief standpunt
    Vermijd "plat" fotograferen Plat wil zeggen dat je pal en op dezelfde hoogte voor het onderwerp staat. In dit kader adviseert de schrijver van het artikel: 
    ga op zoek naar afwijkende standpunten en laat je foto uit meerdere lagen bestaan zoals voorgrond, hoofdonderwerp en achtergrond. Fotografeer bijvoorbeeld door een paar takken of een graspol heen, waarbij er best een aantal takken of grassprieten op de voorgrond zichtbaar mogen zijn. 
    Bekijk ook of het mogelijk is om creatief met het perspectief te spelen, door bijvoorbeeld een heel laag of een heel hoog standpunt te kiezen.
  • Stevig vasthouden
    Probeer vooral bij slecht licht, zoals binnen, zo min mogelijk te bewegen. Een statief zou ook mooi zijn maar die is, zo staat er, voor smartphones eigenlijk nog niet beschikbaar.
    Hierbij merk ik op dat toen we in oktober een paar dagen in Rome waren, je zowat struikelde over de straathandelaren die een dergelijk hulpmiddel voor smartphones aan de man probeerden te brengen. Mogelijk dat we die dingen binnenkort hier ook zullen zien. Ook heb ik toen ik dit las, m.b.v. een oud statiefje en een doosje van een cassettebandje iets in elkaar gefrutseld en waarmee ik binnen, trillingsvrije foto's moet kunnen fabriceren. Ik ben benieuwd.
  • Bijlichten
    In het artikel wordt aangegeven dat de flitser op je smartphone meestal veruit onvoldoende is en alleen effectief is als het onderwerp echt dichtbij is. Geadviseerd  wordt om eventueel zelf met kunstlicht bijv. een zaklamp, bij te lichten of dicht bij het raam te fotograferen.
  • Scherpstellen
    De kans dat je met een smartphone verkeerd scherpstelt is volgens de schrijver van het artikel niet zo gek groot. Maar toch raad hij aan om hieraan aandacht te besteden en dit niet over te laten aan je telefoon. Dit kun je doen door op de juiste positie op je scherm te tikken. De camera stelt dan scherp op het onderwerp waar het je om te doen is. Meestal hoor je dan het bekende scherpstelgeluidje. Ik heb het net even geprobeerd en bij mij werkte het.
  • Snel aaneengesloten foto's nemen
    Bij mijn smartphone kan dit helaas niet, maar wellicht wel bij de jouwe. Om snel achter elkaar foto's te kunnen maken zoals bijvoorbeeld bij actiefoto's met snel bewegende kinderen, moet je dan de virtuele ontspanknop van je camera ingedrukt houden. Hij blijft dan foto's maken tot je de knop loslaat. Naderhand kun je de beste foto's uit je opnamereeks selecteren.
  • Staand, liggend
    Een gewoon fototoestel houd je bijna altijd horizontaal vast. Behalve als je een portretfoto maakt of bijvoorbeeld een kerktoren fotografeert. Omdat een smartphone in eerste instantie een telefoon is, houdt je die meestal rechtop. Als gevolg hiervan fotograferen en filmen mensen vaak verticaal. Dit wordt door de auteur van het artikel afgeraden, omdat verticaal de foto zeer smal wordt, de impact op het scherm veel minder groot is en de details minder goed zichtbaar zijn.  Dus horizontaal dat ding, en zeker bij het filmen. Want bij een video verschijnen er grote zwarte balken aan de zijkant van de film. Dat dit klopt kun je zien op mijn blog van eergisteren waar ik een filmpje liet zien met betrekking het kneden van deeg. Een goed voorbeeld dus van hoe het niet moet.
  • Niet zoomen
    Die kende ik al. Omdat een smartphone niet beschikt over een optische zoom maar alleen digitaal kan zoomen, leidt zoomen tot een lagere beeldkwaliteit. Niet doen dus. Onder het motto weggooien kan altijd nog, kun je dit later op je computer altijd nog doen. Dan zie je gelijk of de beeldkwaliteit nog acceptabel blijft.
  • Extra mogelijkheden menu
    In het menu van de camera van je smartphone zitten vaak nog allerlei mogelijkheden waarmee je bijvoorbeeld kunt kiezen voor een negatief opname, een zwart-wit foto, de belichting wat kunt corrigeren, timer kunt instellen en vaak nog veel meer. Je kunt hier mee spelen. Zo ben ik van plan om bij het het gebruik van m'n statiefje, de timer toe te passen. Want als je op de knop van je fototoestel drukt staat'ie vaak nog even na te trillen.
Tenslotte
Als iemand nog andere simpele huis, tuin en keuken trucs kent voor het fotograferen met je smartphone, of sowieso het fotograferen in het algemeen, dan houd ik me van harte aanbevolen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen