zaterdag 15 november 2014

E-boeken lenen uit de bibliotheek

Wij hebben al tig jaar een bibliotheekabonnement, en ook een e-reader, maar nog nooit een e-book uit de bibliotheek geleend. Een medewerkster van onze bieb attendeerde me onlangs nog eens op deze mogelijkheid, dus vandaag moest het er maar eens van komen. Ik maakte op de site van bibliotheek.nl/ebooks een account aanmaken en liep vervolgens tegen de volgende vragen aan:
  1. Hoe kan ik een boek zoeken,
  2. Hoe krijg ik het boek van m'n keuze op m'n e-reader
Na te zijn ingelogd zag ik rechts op de pagina de link "Vraag & Antwoord". Hier eerst maar eens op geklikt. Op de pagina welke zich hierop opende, kon ik kiezen uit een viertal introductiefilmpjes of textuele handleidingen. Ik koos voor het filmpje "E-books op je e-reader". Maar ik had ook kunnen kiezen voor "E-books op laptop/pc" of "E-books via de app".

Het filmpje dat ik bekeek toonde hoe ik een boek kon selecteren, op m'n digitale boekenplank kon plaatsen en vervolgens via m'n laptop op m'n e-reader kon zetten.

Het zoeken van een boek in de collectie
Na het filmpje bekeken te hebben, eerst maar eens wat in de collectie gegrasduind. Je hebt hiertoe twee mogelijkheden.
De eerste mogelijkheid is om in een zoekbalk, een titel, de naam van een schrijver of zomaar een of meerdere zoektermen in te voeren. De twee eerst items leveren niet zoveel problemen op. Datgene wat je zoekt is er, of het is er niet.
Een in mijn ogen wat minder resultaat krijg je als je één of meerdere zoektermen invoert. Typ ik bijvoorbeeld de woorden Groen en Klimaat in, dan is het enige resultaat wat ik krijg, het boek "Tweestrijd" van Carina Habets-Ramaekers. Ik klik het boek aan en in de samenvatting lees ik over iemand die "zo groen als gras" in het buitenland gaat wonen en probeert een stabiel en evenwichtig "klimaat" te creëren voor haar gezin. Wel iets anders dan wat mij voor ogen stond.
De tweede mogelijkheid is dat je een categorie selecteert en daar wat in bladert. Wat mij betreft is deze selectiemogelijkheid te beperkt. Kies ik bijvoorbeeld de categorie "Romans", dan resulteert dat in 62 pagina's met elk 15 boeken. De categorie "Werk en Studie" levert 13 pagina's en dus 195 boeken op.
Het lukte me tenslotte niet om beide zoekmogelijkheden te combineren. Ik kon dus niet binnen een bepaalde categorie met een bepaald  trefwoord de selectie verder zoeken,

Het plaatsen van een boek op m'n e-reader
Hier stuitte ik op nog een beperking. Ik selecteerde het boek "Bloggen doe je zo" van Ester Molenaar. Vervolgens had ik helaas slechts de keuze uit twee formats te weten "pc of laptop" en "tablet of smartphone". Kennelijk was het betreffende boek niet in het een of andere e-reader format verkrijgbaar, Daarom selecteerde ik "pc of laptop", drukte vervolgens op "bestel e-book", waarna het op "Mijn Boekenplank" geplaatst werd. Daarna moest ik nog op "e-book online lezen" klikken en afsluitend nog op "akkoord met de voorwaarden" en op "doorgaan".

Tenslotte
Ik heb nog geen e-boek op m'n e-reader staan, maar dat zal wel lukken vermits een door mij geselecteerd boek in het gewenste format beschikbaar is. Wat mij betreft staat het hele systeem nog wat in de kinderschoenen. De collectie en ook de mogelijkheden om deze te doorzoeken zijn wat mij betreft beperkt. Maar wat niet is kan nog komen. Dat heeft natuurlijk ook alles met geld te maken.
Ik heb aan m'n'zoektocht in ieder geval een boek overgehouden dat ik op m'n laptop of tablet ga lezen. Heb ik weer wat om over te bloggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen