donderdag 27 november 2014

Bloggen, Twitter, Google Alerts

Ik ben het wiel aan het uitvinden. Enkele dagen geleden schreef ik over "Bloggen doe je zo" en dat ik me kon voorstellen dat, als e.e.a. werkte zoals ik dacht, Esther Molenaar via "Google Alerts", mijn schrijfsel op het spoor zou moeten kunnen komen. Tot nu had ik echter nog niet gemerkt dat Ester Molenaar een Google Alert op haar eigen naam, dan wel op de titel van haar boek had ingesteld. Dus daarom heb ik me maar eens, zoals het boek adviseert, voorzichtig op Twitter gestort.
Eerst een account aangemaakt, en daarna ....zag ik eigenlijk niet zoveel. Alleen hoe ik een bericht van 120 letters de wereld in kon sturen. Ik twitterde onder vermelding van de bijbehorende link, dat ik m'n blog van die dag had afgerond. Ook kon ik m'n interessegebieden aanvinken en daarna aangegeven of ik bijvoorbeeld Tweets van het Rijksmuseum of Mark Rutte wilde ontvangen en van nog veel meer, meer of minder belangrijke personen c.q. instellingen. Dat interesseerde me eigenlijk niet zo. Waar ik eigenlijk naar op zoek was en ben, is waarom en hoe andere bloggers Twitter toepassen. Na enkele dagen voorzichtig heen en weer klikken kwam ik via de zoekfunctie bij Twitteraccounts van mensen die ik kende. Op dit moment ben ik van m'n rijtje met "Blogs die ik lees", aan het nagaan, wie er ook een Twitteraccount hebben. Die voeg ik vervolgens bij m'n Twitteraccount ook toe aan de lijst met Tweets die ik volg. Eigenlijk volg ik die al via m'n rijtje met bloglinks. Maar goed je moet ergens beginnen. Overigens zag ik bij Twitter dat 50 tot 100 Twitteraars volgen heel gewoon is. En dat m'n "tijdlijn" -ik leer bij- nu al volloopt met allerlei info. Ik vraag me af hoe ik daarin het overzicht houd. Bij m'n rijtje met bloglinks, zie ik direct wat ik al gelezen heb en wat nieuw is.

N.a.v. "Bloggen doe je zo"
Omdat ik, zoals ik al aangaf, van Esther Molenaar geen teken van leven bemerkte, ben ik maar eens verder gaan kijken. Via Twitter -zo werkt het ook-, kwam ik haar op het spoor. Inmiddels heeft zij een reactie bij m'n blog over haar boek achtergelaten en daarbij ook de reden aangegeven waarom zij nog niet gereageerd had. Wie nieuwsgierig is naar haar antwoord moet daar maar even kijken. Overigens heb haar ook toegevoegd aan de Tweets die ik volg.

3 opmerkingen:

  1. Ik zit ook wel op twitter maar vind er niks aan. Het gaat zelden ergens over. Of ik volg de verkeerde mensen... dat kan natuurlijk ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat gevoel bekroop me ook een beetje. Waar gaat dit over en wat is het nut hiervan? Maar weggooien kan altijd nog. Nog maar eens goed over nadenken. Misschien dat we ook met elkaar een naar ons idee zinvolle toepassing kunnen creëren. Overigens had ik al gezien dat jij ook op twitter zat.en heb je aan m'n lijstje toegevoegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Twitter en facebook heb ik niet, ik wil ze ook niet.
    Het interesseert me niet zo wie mijn blog volgt, in die zin...ik streef niet naar een zo groot mogelijk bereik zeg maar.
    Natuurlijk zijn volgers en reageerders wel leuk hoor, als niemand zou lezen is het ook weer saai.

    BeantwoordenVerwijderen