maandag 17 november 2014

Bloggen en mindmappen




Gisteren had ik het over het boek "Bloggen doe je zo". In  één van de hoofdstukken ging het over "mindmappen", als hulpmiddel om de onderwerpen vast te stellen waarover je wilt schrijven. In wikipedia lees ik:
een mindmap wordt opgesteld door eerst het centrale thema te bedenken en te noteren. Dit centraal thema wordt in het midden van het diagram weergegeven. Vervolgens bedenkt en noteert men hieromheen de onderwerpen die een relatie met dit thema hebben. Aan elk onderwerp kunnen op dezelfde manier subonderwerpen worden gekoppeld, en zo door.

Op deze wijze krijg je dus een iets wat op de hiernaast gegeven afbeelding lijkt.

In de kop van mijn blog heb ik aangegeven dat mijn blog gaat over consuminderen, meer doen met minder, afvalbeperking, energieverbuik, wandelen, computeraangelegenheden en verder over van alles en nog wat. Nu ik dat zo lees denk ik dat ik dit nog redelijk de lading dekt, al wil ik dit binnenkort wel iets bijstellen.
Maar goed in het kader van m'n mindmap project kies ik uit de hiervoor genoemde onderwerpen, het aspect "wandelen". Vervolgens moet ik mezelf vragen stellen in de trant van wie, hoe, wat, waar, waarom; de vragen beantwoorden en vervolgens naar aanleiding van de gegeven antwoorden mezelf weer opnieuw vragen stellen enz. enz.
Ik heb het geprobeerd maar het lukte me niet echt. Althans het liep niet echt en ik was met het resultaat niet tevreden.
Dus  heb ik een soort van eigen methode bedacht. Opnieuw stel ik het onderwerp wandelen centraal en vervolgens koppel ik daar, deels met behulp van google, allerlei woorden aan. Dit eventueel in combinatie met een voorzetsel. Het resultaat zie je in onderstaand overzichtje.

Wandel Wandel Wandelen en Wandelen met
 beurs  stokken   gezondheid  kinderen
 boeken  kleding  pelgrimeren  de boswachter
 cultuur  schoenen  afvallen   kompas
 routes  uitrusting  overnachten  google maps
 kaarten  winkel (buitensport)  fotograferen  gps
 paden  wandelweer  stemming  een gids
 pool  training
 de hond
 vereniging / bond  conditie Wandelen in /naar
 organisaties  afstand  landen/streken/steden
 knooppunten  duur  de bergen
 motivatie  gebeurtenissen

 hotels  belevenissen Wandelen als
 arrangementen  ontmoetingen  therapie
 apps  vierdaagse

 sites  zoekpagina






 Kortom voor wat betreft het onderwerp wandelen voorlopig meer dan genoeg stof.

2 opmerkingen:

  1. Mooi zo, dat is de bedoeling. En nog bedankt voor je opmerking, want het is bij een blog natuurlijk niet de bedoeling het slecht leesbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen