zaterdag 22 november 2014

Bandenspanning: besparen of niet besparen

In het bij je auto horende instructieboekje staat de door de fabrikant voor je auto voorgeschreven bandenspanning vermeld. In mijn geval 2,1 Bar voor de voorbanden en 2,0 Bar voor de achterbanden. Dat het rijden met een te hoge of te lage bandenspanning niet goed is, zal iedereen zo ongeveer wel weten. Samengevat gebruikt je auto meer brandstof dan noodzakelijk, slijten je banden sneller en is dit negatief van invloed op de rijveiligheid.Vandaar dat ik geregeld m'n bandenspanning bij de benzinepomp om de hoek controleer.
Zo ook eergisteren. Toen ik bij de pomp kwam was de installatie helaas in onderhoud, dus reed ik door naar de Shell iets verderop. Daar heeft men een vergelijkbare bandenpomp staan. Althans zo leek het ongeveer. Toen ik evenwel 0,50 eurocent in het apparaat had gegooid, stond op het display achter het getal dat de druk aangaf, de eenheid "Psi" en niet "Bar", zoals ik gewend was. Ik kijk nog even op de zijkant van de pompinstallatie en daar hing een tabel met per merk en type auto de voorgeschreven bandenspanning in "Bar". Ik denk het zal wel goed zijn, en voor het gemak zag ik ook nog even over het hoofd dat op het display het getal 20 stond en niet 2,0. Enfin m'n bandenspanning bijgesteld tot ik weer, de naar wat ik dacht juiste getallen zag. Al vond ik daarna wel dat de banden er wat slapjes, ingezakt bij stonden. Enige twijfel bekroop me, maar we wilden verder.We hadden een afspraak 30 km verderop.

Weer thuis, toch maar eens even gecontroleerd of "Psi" hetzelfde was als "Bar". Dit was natuurlijk niet het geval. Op internet vind je diverse programmaatjes waarmee je een getal in "Bar" kunt omrekenen naar een vergelijkbaar getal in |"Psi" of andersom. In mijn geval bleek ik achteraf mijn voorbanden te hebben laten leeglopen tot een druk van 1,45 Bar (= 21 Psi) en m'n achterbanden tot 1,38 Bar (= 20 Psi). Vandaag de boel maar weer (echt) opgepompt bij m'n eigen benzinepomp. 

Wat ik me wel afvraag is waarom Shell een installatie heeft die in "Psi"  meet, en daarnaast een tabel hangt waarop de instelwaarden in "Bar" vermeld staan. Als dit vaker voorkomt, dan kan het niet anders dan dat dit tot fouten leidt. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Komt wel vaker voor. Daarom zal ik zien of ik deze blog kan doorsturen naar de Shell klantenservice o.i.d.. Als ik antwoord krijg zal ik het jullie laten weten. Overigens als je nooit je bandenspanning controleert, doen hoor. Het scheelt heus benzine en geld.

1 opmerking:

  1. Bar is in "kilo per vierkante centimeter"(ongeveer), Psi staat voor "pound per squared inch". Hoewel de hele wereld tegenwoordig bar gebruikt, hebben de amerikanen met hun gekke eenheden nog steeds de olie industrie in handen. Vandaar dat olie hoeveelheid in barrels (vaten) wordt uitgedrukt.

    BeantwoordenVerwijderen