zaterdag 8 november 2014

Autokosten

Een paar dagen geleden toonde "de weg naar zelfvoorziening" een mooi overzicht van haar autokosten. Dit dreef mij ertoe om ook eens wat nauwkeuriger hiernaar te kijken. We rijden in een Twingo welke we 7,5 jaar geleden nieuw hebben aangeschaft. Inmiddels hebben alweer 113000 km op de teller ervan staan.
Globaal heb ik wel in mijn hoofd zitten hoeveel de auto ons kost. Maar zo'n mooi overzicht tonen kan ik niet. Daarom maar eens in de rekeningen en bankafschriften gedoken en hier en daar, met name m.b.t. de brandstofkosten een inschatting gemaakt. E.e.a. leidde tot het onderstaande resultaat.

Kostenaspect
Bedrag
Aanschafprijs €    9100,-
Winterbanden €      500,-
Onderhoud
- Klein onderhoud
- Distributieriem
- Remschijven + blokken voor
- Accu
- Band (1)
€    1892,-
Benzineverbruik (1:18)
113000 km /18 =  6277 liter
6277 liter x € 1,65 =  10357,-
€ 10357,-
Wegenbelasting €   1544,-
Verzekering  €   1259,-
Sub-totaal   € 24652,-
Af: kilometervergoeding €   4565,-
Totaal  
€ 20087,-
N.B.
Afschrijving auto ca
Restwaarde
€   6000,-
€   3100,-

Voor de prijs van de benzine ben ik uitgegaan van een bedrag van € 1,65 / liter.  Zeven jaar geleden zal de prijs wat lager zijn geweest dan nu. Voorts tanken we nooit aan de snelweg.

Conclusie
Wanneer ik geen rekening houd met de restwaarde van de auto, dan bedraagt de gemiddelde maandlast van onze auto € 20087,- : (7,5 jaar x 12 mnd) =  € 223,-. 
Houd ik wel rekening met de actuele restwaarde, dan bedraagt deze € 189,-.

Mijn verwachting is dat de gemiddelde maandlast in de toekomst wat zal oplopen. We hebben nog nauwelijks bijzondere reparatiekosten aan deze auto gehad. Tot nu toe was er, behalve de aanschaf van een band, een accu en de revisie van de voorremmen
(totaal ca € 500, -), nog nauwelijks sprake van echte reparatiekosten. De rest van het onderhoud was allemaal regulier.
Voorlopig karren we er in ieder geval nog even mee door. Wel ga ik eens proberen te achterhalen wat voor kosten we mogelijk in de toekomst kunnen verwachten en wat vervolgens wijsheid is, doorrijden of vervangen.

2 opmerkingen: