dinsdag 18 november 2014

197 Euro uitgespaard en Sinterklaas

Een tijdje terug blogde ik over m'n fiets die kapot was. Hij trapte door. Ik was ermee naar de fietsenmaker geweest en het zou  €227,-  kosten om hem weer in goede staat te brengen. Dat was me voor een 15 jaar oude fiets te duur. Ik heb er nog even mee door gefietst, maar op het laatst kwam ik amper meer mee vooruit. Ik besloot om alleen de achtertandwielen en de ketting à €25,- te vervangen en niet de voortandwielen en de rest van de voorgestelde acties. Het duurde even voordat ik de juiste set tandwielen van de fietsenmaker (een andere dan die van de €227,-)  met ketting had ontvangen, maar toen kon ik aan de slag.
Het had nogal wat voeten in de aarde voor ik de oude tandwielcassette gedemonteerd had. De zaak zat muur en muur vast. Vervolgens de nieuwe ketting net zo lang als de oude gemaakt, en het geheel weer gemonteerd.
Toen alles weer in elkaar zat, bleken de voor en de achterversnelling niet meer goed te werken. Ook ratelde de boel dat het een lieve lust was. Ik op Youtube wat filmpjes gekeken en dacht dat het afstellen me wel zou lukken. Nou niet dus. Hoe ik ook aan de stelschroefjes draaide, het werd  alleen maar erger. Toch maar weer naar de fietsenmaker. De man had het in 10 minuten voor elkaar. Ik heb er bij staan kijken en zag dat het me echt niet zomaar gelukt zou zijn. Je mist gewoon de vaardigheid.
Toen ik naar huis fietste, schakelde'ie weer als een zonnetje. Ook het doortrappen was voorbij. En de extra kosten?  €5,- voor het afstellen. Al met al heb ik dus €197,- uitgespaard.

Sinterklaas
Overigens hoorde ik net van m'n jongste kleindochter, toen we haar uit school ophaalden, dat Sinterklaas niet bestaat! Ik kon praten wat ik wilde, maar dit was nu eenmaal zo. En juf had het ook niet ontkend. Ze was met nog een meisje uit haar klas door de juffrouw apart genomen en die had hun gevraagd het nog even niet aan de andere kinderen te vertellen. Dus....

1 opmerking:

  1. Dat is een enorme besparing! Leuk! En knap dat je het zelf zo kon oplossen.

    BeantwoordenVerwijderen