dinsdag 7 oktober 2014

Waterflesjes

Toen ik afgelopen zondag schreef over het water dat wij meenemen op onze wandelingen, dacht ik oh ja, daar wil ik ook nog eens naar kijken. Ik bedoel de flesjes waar wij het water in meenemen. Sinds jaar en dag gebruiken wij daarvoor een zestal Pet-flesjes die we telkens weer vullen bij de kraan. Na ongeveer 1 jaar gooien we ze weg (in de vuilnisbak natuurlijk) en kopen een paar nieuwe. Ze kosten ca € 0,25,- /stuk. Al enige tijd zie ik bij de kassa van de natuurwinkel van die kinky Dopper flessen staan met ook een kinky prijs. Een plastic Dopper kost ongeveer  € 12,- en een RVS exemplaar ca  € 25,-.

Ze zijn best mooi en zo te zien redelijk makkelijk te reinigen. De plastic Doppers zijn volgens het bijgaande promotiemateriaal vrij van BPA (Bisfenol A). BPA is een chemische stof welke de laatste tijd m.b.t. de mogelijke nadelige gezondheidseffecten ervan in opspraak is geraakt, en welke o.a. toegepast kan zijn bij de productie van Pet-flessen.

Omdat ik ze nogal duur vindt (€ 0,25 t.o.v. € 10,-) ben ik op zoek gegaan naar alternatieve mogelijkheden. Bij wat zoeken op internet blijkt dat er RVS drinkflessen te koop zijn voor ca  € 10,-. Een voor mij verwaarloosbaar nadeel van deze flessen is dat ze door de vormgeving wat lastiger te reinigen zijn. Voor wat betreft de Pet-flesjes, op een blog van Gezondeetgedrag las ik dat tegenwoordig ook Pet-flesjes te koop zijn welke BPA vrij zijn. Volgens de schrijf(s)ter zijn deze herkennen aan het recycle logo. Waarbij er dan in het centrum van het logo het cijfer 1 moet staan.

Gelet op de prijs kies ik voorlopig voor deze laatste optie. De Dopperflessen vind ik zelf echt een beetje te duur. Wellicht dat we t.z.t. toch overgaan op de RVS drinkflessen. Maar dan gaat het met name om het voorkomen van onnodig afval, verbruik van grondstoffen, microplastics in de leefomgeving e.d.. Deze laatste afwegingen zijn puur gevoelsmatig. Het is voor mij vooralsnog niet mogelijk om alle plussen en minnen in dit opzicht tegen elkaar af te wegen.

N.B. Overigens komen mijn Pet-flejes niet in de "plastic soep" terecht zoals de firma Dopper op haar website suggereert, maar in de vuilverbrandingsovens. Tenzij ik ze op het strand laat slingeren. Op mijn blog plastic afval schreef ik hier al eerder over.




4 opmerkingen:

  1. hoi,hoi, in plaats van de vuilnisbak kunnen je lege flesjes ook in de bak voor plastic afval.
    dan ga ik er van uit dat juliie zulke verzamelpunten hebben.
    Anders heb je geen keus.Hartelijke groet,Anneke*

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk. Alleen hebben wij in onze gemeente nog niet zo'n voorziening. Ik verwacht dat dat nog komt. Als het zover is gaan ze natuurlijk daar naar toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben allebei een waterflesje gekocht bij de Bijenkorf. Het heeft het model van de kleine melkflesjes van vroeger, met brede hals. Ze hebben een rvs dop met een koordje eraan wat rond je pols past en behalve de dop kunnen ze in de vaatwasser. We nemen ze altijd mee als we gaan lopen en ik neem 'm ook altijd mee als ik ga sporten. Het heeft al heel wat afval gescheeld. Als ik ze op de hand afwas doe ik dat met een rager.
    Ze zijn doorzichtig blauw. De prijs was wel wat hoog nl. 14,95 euro maar dat hebben wij er al ruim uit.
    Ze zijn 0,5 ltr.

    BeantwoordenVerwijderen