donderdag 23 oktober 2014

Service van de Vitens

Wij hebben twee lekkende kranen. Een wastafelkraan en de thermostaatkraan van de douche. Ze lekken al een tijdje en moeten eigenlijk vervangen worden. Niet alleen vanwege het waterverlies, dat is zoveel nog niet. Maar op een gegeven moment kan een lekkende warmwaterkraan er ook toe leiden dat je CV ermee ophoudt. Als je dan je CV-installateur laat komen, brengt'ie de nodige voorrijkosten in rekening, want dit valt niet onder het servicecontract. Had je maar beter op moeten letten is dan het motto.

Reparatie van de kranen is denk ik niet meer mogelijk. Het is niet een kwestie van even een leertje vervangen o.i.d. Maar los daarvan, of ze nou of niet gerepareerd kunnen worden, de boel moet los en daarom moet ik de watertoevoer kunnen afsluiten. En daar zit nou net het probleem. De hoofdkraan zit vast. En niet zo'n klein beetje ook. Ik heb er al behoorlijk wat kracht op gezet maar geen beweging in te krijgen. Nog meer kracht erop zetten durf ik niet, bang dat ik de boel kapot draai en dan denk ik dat de hele kelder volstroomt o.i.d.

Nou hadden we laatst een keukenmonteur over de vloer en die vertelde dat de waterleidingsmaatschappij verplicht is om in gevallen zoals deze, de hoofdkraan gratis te repareren en eventueel te vervangen. Ik de Vitens gebeld, het storingsnummer. Ik kreeg vrijwel direct een aardige Zwollenaar aan de lijn, tenminste zo klonk hij ongeveer. Ik legde mijn probleem voor en hij bevestigde het verhaal van de keukenmonteur. Ik kon gelijk een afspraak maken. Vandaag kwam de monteur lang en heeft de hoofdkraan weer gangbaar gemaakt. Nu kan ik aan de gang met m'n wastafel- en m'n thermostaatkraan en kan ik in andere onvoorziene gevallen - bijvoorbeeld ik noem maar wat, een bevroren waterleiding - de watertoevoer tenminste weer afsluiten.

Wellicht dat het voor jezelf ook nuttig is om eens te kijken of je je hoofdkraan nog dicht dicht kunt draaien?

3 opmerkingen:

  1. Kijk ook even op
    https://www.gamma.nl/lekkende-kraan-repareren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaren bij de drinkwaterleiding gewerkt. Alles tot en met de watermeter zijn voor de drinkwaterleiding. Vanaf de stopkraan voor de klant. Bevriest de watermeter, dan mag de klant de reparatie betalen. Drinkwaterleiding repareert of vernieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen