zondag 19 oktober 2014

Recensie: Groen Doen

Een week of wat geleden bracht "N" het boek "Groen Doen" mee uit de bibliotheek. Het is geschreven door Marie-Claire van den Berg. Op de achterkant van het boek staat het volgende te lezen:

In "Groen Doen" gaat Marie-Clair van den Berg naar antwoorden met betrekking tot de vraag, hoe met het oog op het milieu zo goed mogelijk te leven en gaat in dit kader als journalist op onderzoek uit.  

Het boek leest vlot weg. Bij haar zoektocht neemt ze haar eigen levensstijl en ecologische voetafdruk als uitgangspunt en met daarbij de vraag hoe die te vergroenen. Al in de eerste hoofdstukken merk je dat zij net als  "N" en ikzelf, tegen zaken aanloopt waar ze eigenlijk niet de uiterste consequentie voor lief wil nemen. Groene stroom betrekken van een GreenChoice of Windunie, de aanschaf van spaarlampen, het aanbrengen van spouwmuurisolatie zijn natuurlijk niet zo'n probleem. Je hoeft hiervoor je levensstijl niet te veranderen, Maar het uitzetten van de vriezer, het niet meer gebruiken van de wasdroger en minder lang douchen zijn al wat minder makkelijk, Laat staan het stoppen met koffie drinken. Letterlijk schrijft ze hierover:s

"en hoe graag ik ook milieuvriendelijker wil leven, ik wil me niet schuldig gaan voelen bij iedere kop koffie die ik drink".

In veertien hoofdstukken behandelt ze in relatie tot het aspect duurzaamheid o.a. de volgende onderwerpen:
  • waarom we ondanks de nodige vraagtekens toch moeten streven om met betrekking tot klimaatproblematiek zo duurzaam mogelijk te leven;
  • de grote diversiteit aan eco- en biolabels c.q. keurmerken, het kaf onder het koren en het boerenbedrog (greenwashing);
  • de mogelijkheden m.b.t. het reduceren van je energieverbruik;
  • het nieuwe rijden;
  • de afvalproblematiek (zero waste);
  • het eten van vlees en vis;
  • een stappenplan m.b.t. het verantwoord boodschappen doen in de supermarkt en toch niet duurder uit zijn;
  • groene cosmetica (illusie in een potje) en mogelijke alternatieven;
  • duurzame vakanties en dineren;
  • hoe milieuvriendelijk gaan banken met geld om;
  • mogelijk CO2 compenserende maatregelen.
Tenslotte
Leuk vond ik het te lezen over Jan Juffermans. 35 Jaar geleden timmerde hij in dit kader bij de Kleine Aarde al aan de weg. Bijzonder te lezen dat hij zijn levenswijze tot op de dag van vandaag heeft voortgezet. Hierbij een kleine kanttekening. Ik las dat Jan Juffermans met één en hetzelfde theezakje meerdere keren thee zet. Toen ik dat las vroeg ik me onmiddellijk af: waarom gebruikt Jan Juffermans geen thee-ei met losse thee?
Wat ik feitelijk gemist heb in het boek was het uiteindelijke effect van al haar acties op haar eigen ecologische voetafdruk. Zelf schrijft ze over de zin van het berekenen van je ecologische voetafdruk met één van de instrumenten die je kunt vinden op internet (bijv. van het WNF of  Ecolife.be):

" je moet ze beschouwen als een steuntje in de rug, tests die je zo nu en dan doet om te kijken hoe groen je ongeveer doet en waar je eventueel groener zou kunnen doen".

Maar goed zo blijft er altijd wat te wensen over.

1 opmerking:

  1. Lijkt me wel een interessant boek dit.
    En ach, iedereen doet 'groen' op z'n eigen manier natuurlijk. De één vindt dit belangrijk, de ander dat. Is niks mis mee naar mijn idee. Bij mij verandert het nogal eens, soms heel fanatiek, soms echt niks en maak ik er een zootje van bij wijze van spreken.

    BeantwoordenVerwijderen