maandag 6 oktober 2014

Paus Franciscus

Ik ben niet katholiek, überhaupt niet kerkelijk, maar ik ben een fan van paus Franciscus en laten geloofszaken me toch niet helemaal onberoerd. Behalve ons bezoek aan aan Rome (blog 19 en 20 sept) is dit waarschijnlijk mede de reden dit blog schrijf.

Paus Franciscus is een Jezuïet. Mijn gebrek aan kennis en het mogelijk door mijn protestantse afkomst gekleurde beeld dat ik van deze orde had, kan ik niet rijmen met zijn optreden. Ik kan me nog goed het moment van zijn aantreden herinneren. Dit was op 13 maart 2013. Op de televisie was te zien dat er witte rook uit de schoorsteen van van de Sixtijnse Kapel kwam. Dit wilde bij eerdere pausbenoemingen nog wel eens mis gaan, maar dit keer ging het goed. Na het "Habemus Papam" (we hebben een Paus) verscheen Franciscus op het bordes van de St. Pieter. Het geroezemoes van de menigte verstomde. "Buona Sera" oftewel goedenavond was het eerste wat hij zei. Gelijk brak al een gejuich los. Vervolgens zei hij: "Zoals jullie weten was het de bedoeling van het conclaaf om een paus uit te kiezen. Het lijkt erop dat mijn kardinaalbroeders hem aan het einde van de wereld zijn gaan zoeken, maar we zijn nu hier."
Dit alles was kennelijk nogal ongewoon, want het het hierop volgende gejuich was mogelijk nog groter. Op Youtube kun je dit moment nog terugzien. Heel bijzonder.

Daarna is deze paus met zijn goedmoedige en een aan eenvoud gepaard gaande uitstraling blijven verbazen. Wat mij betreft in positieve zin. Niet alleen door de kleding die hij draagt, maar onder andere ook door de aandacht die hij voortdurend vestigt op het lot van degenen die het minder getroffen hebben in deze wereld, zijn kritiek op de financiële markten, zijn grote schoonmaak bij de Vaticaanse bank, zijn bezoek aan Lampedusa om het lot van de vluchtelingen op de kaart te zetten, zijn (voorzichtige) uitspraak over homofilie, zijn optreden tegen seksueel misbruik in de kerk etc.
Het lijkt erop dat paus Franciscus voorzichtig de leer van de kerk tracht vermenselijken.
Gisteren gaf Franciscus het startschot voor een buitengewone synode in Rome. Deze zal twee weken duren. Homoseksualiteit, anticonceptie, scheiden en opnieuw trouwen, ongehuwd samenwonen zijn onderwerpen waarover gepraat gaat worden. Ik zou zeggen, "zet hem op Franciscus"!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen