zondag 26 oktober 2014

Gratis fotobewerkingsprogramma's

Regelmatig liep ik er tegen aan dat ik wel wat aan een foto wilde veranderen. Bijvoorbeeld de foto wilde voorzien van een passe-partout of een collage wilde maken. Bijsnijden, vergroten, verkleinen of een specifiek deel eruit lichten lukte altijd wel. Daarvoor gebruik ik al jaren het gratis programma Irfanview. Maar iets meer dan dat lukte me tot nu toe niet echt. Totdat ik onlangs in de bibliotheek tegen een boekje "Foto's bewerken" van de consumentenbond aanliep.

In het voorwoord las ik:
    "Foto's moet je niet alleen organiseren maar in veel gevallen ook bewerken. Maar hoe begin je en wat is een handig programma. In het boek laten we u kennis maken met het programma Gimp en met de belangrijkste mogelijkheden voor het bewerken van foto's. Het programma kan zich in veel opzichten meten met het professionele Photoshop, alhoewel het minder uitgebreid is. Maar in tegenstelling tot Photoshop kan Gimp gratis gedownload worden."
en voorts:
    "U zult zien dat u er snel mee uit de voeten kunt, zeker als u de talrijke oefeningen uit het boekje stap voor stap volgt.


Dat leek me wel wat, dus ik ermee aan de slag.
Eerst het programma gedownload en geïnstalleerd. Ik heb nog even geprobeerd het boekje te volgen maar daarvoor ben ik te ongeduldig. Eigenlijk, altijd als ik met een nieuw programma aan de gang ga, begin ik al gauw zelf te klikken, om te kijken of datgene wat ik wil, mogelijk is. Vaak stel ik dan even de vraag op Google en tien tegen één heeft iemand al een antwoord, op jou specifieke vraag verwoord. Wat is dat toch mooi.
Enfin om een lang verhaal kort te maken. In mijn ogen is het geen makkelijk programma, in die zin dat je gelijk intuïtief weet wat de bedoeling is. Zeker als je zoals ik, totaal geen ervaring met "photoshoppen" hebt. Ik ben ongeveer een dag aan het knutselen geweest om een beetje te snappen hoe e.e.a. in z'n werk gaat. Overigens niks mis mee.

Mochten een of meerderen van jullie ook met Gimp aan de slag willen gaan en behoefte hebben aan een soort "Quick Start" handleiding, laat het me even weten. Ik zal dan iets dergelijks op een aparte pagina van deze blog zetten, zodat je niet weer het wiel weer hoeft uit te vinden.



6 opmerkingen:

  1. Ik heb ook ooit Gimp gehad en vond het erg leuk.
    TE leuk, zoat ik er niet meer achter wegkwam zo ongeveer ;-)
    Zou ik het weer es gaan proberen? Krijg er wel weer zin in nu jij er wat over schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga ook eens op zoek naar dat programma. Een handleiding van jouw hand zou natuurlijk helemaal SUPER zijn....;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beloofd is beloofd. Ik zal zien dat ik van de week - waarschijnlijk donderdag of vrijdag - iets dergelijks produceer.

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk om te lezen dat je jaren alles met Irfanview deed. Ik doe dat nog steeds ondanks dat ik ook Photoshop heb en lightroom. Ik vind Irfanview gewoon een heel gemakkelijk programma.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's maak je. je zou daar eiegenlijk wat over moeten bloggen. Ik bedoel hoe ga je te werk, waar vind je de dieren en planten die je wilt fotograferen etc. Maar wellicht heb je dat ook al eens gedaan. Desalniettemin neem ik de vrijheid om je aan m'n lijstje met blogs die ik volg toe te voegen.

    BeantwoordenVerwijderen