woensdag 1 oktober 2014

(On)gedierte


Wij hebben hebben een probleem. Nou ja je kunt nauwelijks van een probleem spreken. We zijn er eigenlijk helemaal aan gewend. Het hoort bij ons huis. Het gaat om pissebedden. Beestjes die geen vlieg kwaad doen. Ze bijten niet, ze prikken niet, ze hebben alleen hun naam tegen. 's Avonds als we naar bed gaan pluk ik er vaak twee of drie van de muur en zet ze buiten. De gedachte dat 's nachts zo'n diertje achter in m'n keel zou kunnen vallen, vind ik toch wat minder aantrekkelijk.
Ook in onze bijkeuken en ons keldertje scharrelen ze vaak met meer dan één rond. Dan ga ik maar weer aan het verzamelen en als het er erg veel zijn dan pak ik de stofzuiger.

Verschillende stadia van de ruwe pissebed (Porcellio scaber)

Landpissebedden (Oniscidea) zijn een onderorde van geleedpotigen die behoren tot de orde Isopoda van de onderstam kreeftachtigen (Crustacea). In Nederland komen 36 op het land levende soorten pissebedden voor.



Waar ze vandaan komen, ik weet het niet. Laat staan hoe dit fenomeen te voorkomen. Wellicht heeft iemand van jullie een suggestie?

Overigens, we houden heus ons huis schoon hoor :)

4 opmerkingen:

  1. Hé. Een nieuwe blog. Leuk. Ik ga je toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie. ik doe hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gisteren liet je een reactie op mijn blog achter over de recensie van het boek over pensioenen. De auteur van het boek schreef je een vrij uitgebreid antwoord terug, te bekijken op mijn blog onder jouw reactie. Ik wou je daar even op attenderen.

    BeantwoordenVerwijderen