zondag 12 oktober 2014

En dan is er koffie

Zondagochtend. Lekker even een bakkie doen. "N" met de e-reader en ik met de laptop op schoot. Niks mis mee.
Koffie zetten we met een koffiefilter op een potje en dan kokend heet water erop. Met het aldus verkregen potje koffie-extract kunnen we ongeveer 15 bekers koffie drinken. Gewoon een beetje koffie-extract in de beker doen en dan gekookte melk ("N") of water (ik) erop. Kan geen Senseo of Nespresso tegen op vinden wij, ondanks George Clooney. Gelukkig maar (doordenkertjeuuuh......).
Met een pak koffie (500 gr) kunnen we ongeveer 8 potjes koffie-extract zetten. We kopen meestal "Faitrade" koffie bij de Plus waar zo'n pak momenteel € 3,69 kost en soms in de aanbieding voor € 3,-. Op deze wijze gezet, kost een beker koffie ons ca 2,5 à 3 eurocent. Natuurlijk afgezien van de bijkomende kosten voor de melk, gas, water en suiker.
Ter vergelijking, op internet zag ik bij de Vomar een pak "Senseo" te koop voor ongeveer € 3,- . Daar zitten dan 24 of 36 pads in, zodat een kopje koffie op ongeveer 8 à 12 eurocent komt. Een Nespresso cupje kost ca 26,5 eurocent (proefpakket 30 cupjes à € 7,95).
Nou doen wij het nog niet zo slecht dacht ik, niet te veel betalen en toch de lekkerste koffie die er is.

Weer mis....twee dagen geleden blogde ik dat ik nog eens naar onze ecologische voetafdruk wilde kijken. Toen ik in dat kader wat op internet aan het rondstruinen was, kwam ik op een site van de TU Delft terecht. Een tweetal studenten hadden voor hun bachelor project de ecologische voetafdruk van de TU Delft berekend. Ik dacht nog, lijkt me een leuk project, nam nog een slok koffie totdat....vrijwel helemaal onderaan mijn oog op de volgende tekst viel:

Koffie is ook een grote waterslurper. Per bak koffie wordt er in de wereld gemiddeld 140 liter water verbruikt.

Dit zou betekenen dat ik dagelijks, alleen al door koffie te drinken 420 à 560 liter water zou verbruiken en wij met z'n tweeën ca 1m3. Een ontnuchterende gedachte. Heb je geen koffie meer voor nodig.




2 opmerkingen:

  1. Ik drink thee. Volgend haar wil ik de blaadjes van de munt uit de tuin drogen en die het jaar door gebruiken, samen met andere soorten thee.
    Ik heb een nieuw senseo apparaat voor de gastenkamer aangeschaft. Het werkt schijbaar heel goed, ik koop nu veel meer koffiepads.
    Vroeger toen ik nog koffie mocht drinken kocht ik ze bij Ikea, nu dichtbij bij de Aldi.
    Timemanagement.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thee zoals jij het wil zetten van de muntblaadjes, is vanuit milieuoogpunt verreweg het beste. Je weet in ieder geval dat je heel veel water bespaart. Zelf ben echter nog te zeer gehecht aan m'n kopje koffie. Het is niet anders.

    BeantwoordenVerwijderen