zaterdag 4 oktober 2014

De Biesbosch

De Bed & Breakfast
Ter gelegenheid van ons 40 jarig huwelijk hadden we een bon gehad voor een tweetal overnachtingen in B&B "Inn de Vijf Sinnen" in Geertruidenberg. Deze hebben hebben we onlangs verzilverd.

Geertruidenberg heeft een mooi marktplein met veel oude geveltjes achter één waarvan "Inn de Vijf Sinnen" lag.
We hebben het er goed naar ons zin gehad. Mooie kamers met elk een eigen badkamer, goede bedden en 's ochtends een prima ontbijt dat geserveerd werd in de gewelfkelder van het de B&B.
De uitbaatster vertelde dat zij binnenkort samen met haar dochter meedoet aan het programma B&B van omroep MAX en dat zij het eigenlijk best wel spannend vond. Gebrek aan klandizie had zij niet. Gevraagd waarom zij dan meedeed, vertelde ze dat zij vooral ook deden om reden van de promotie Geertruidenberg.
Omdat wij nog nooit in deze contreien geweest waren, informeerden we bij de VVV naar de mogelijkheden om in de Biesbosch te wandelen. De mevrouw achter de balie vertelde ons dat momenteel in het kader van het project "Ruimte voor de Rivier" grote delen van het Biesbosch gebied  niet toegankelijk waren. Wel kon het Biesbosch museum "Werkendam" bezocht worden in de omgeving waarvan we ook een wandeling konden maken.

Het museum
De dag na onze aankomst, reden we in onze auto naar Werkendam en vandaar naar het Biesbosch museum. Alvorens onze wandeling te beginnen, keken we eerst hier rond. Het is en leuk museum met o.a. exposities over de Biesbosch in de tweede wereldoorlog, de in het gebied voorkomende dieren, de landbouw, de visserij, alsmede de riet-, bies-, en griendcultuur. Bij dit laatste aspect gaat het om het oogsten en verwerken van de wilgentenen.
Ook bevindt zich in het museum een maquette welke informatie biedt omtrent het  project "Ruimte voor de Rivier". In het kader van dit project worden in de Biesbosch laaggelegen huizen afgebroken en nieuwe weer op terpen opgebouwd. Ook worden wegen op dijken aangelegd welke geregeld worden onderbroken door bruggen. Tenslotte, en daar gaat het natuurlijk om, wordt het door ontpoldering van het gebied mogelijk, dat in geval van hoge waterstand het land overstroomd wordt, waardoor andere gebieden droge voeten houden.

De wandeling
In het museum lag een foldertje "Werk in Uitvoering" met daarop enkele wandelroutes aan geduid.
We startten onze wandeling door het graspad op te lopen dat begint in de hoek van het parkeerterrein waar we onze auto hadden geparkeerd (direct naast de asfaltweg). Het was even zoeken want elke aanduiding ontbreekt. Het bleek een goede keus, want algauw zagen we de Biesbosch zoals je je de Biesbosch voorstelt. Waarom het daar mooi is valt eigenlijk niet uit te leggen. Als je er nog nooit geweest bent en je hebt de gelegenheid dan moet je er eens gaan kijken. Alleen kun je wellicht het beste na 2015 gaan want  dan is het project klaar, rijden er geen diepladers meer rond, zou alles weer toegankelijk moeten zijn en staat er een nieuw museum. Vandaar.
Verder loopt de route eigenlijk als vanzelf en kun je hem net zo lang of kort maken als je zelf wilt.

Halverwege onze wandeling werd het donkerder en donkerder. Het begon het zachtjes te regenen, wat harder en nog wat harder. waarna tenslotte een complete hoosbui met donder en bliksem zich over ons uitstortte. Nergens konden we schuilen, onze parapluutjes waren geen partij. Wandelen werd hollen, hetgeen natuurlijk in strijd is met de instructies uit het handboek voor de survivelaar, maar het ging gewoon vanzelf. We waren nat en en blij toen we weer in onze auto konden kruipen.