donderdag 25 september 2014

Tablet weer een stuk sneller



Sinds een jaar of 2 hebben wij ook een tablet. Een"Asus Transformer" met android als besturingssysteem. Hij bevalt ons prima. Even wat nakijken, mailen, de gasmeterstanden bijhouden het is allemaal zo gepiept. Want in principe laat je zo'n ding altijd aanstaan. Alleen werd'ie de laatste tijd wel steeds trager. Eerst heb je dat niet zo in de gaten, maar op een gegeven moment gaat het toch storen.

Op internet maar eens gekeken of er ook wat aan te doen was. Daar las ik o.a. dat ik regelmatig de cookies en de zoekhistorie moest verwijderen. Dat deed ik, zowel bij de Android browser die we op onze tablet hebben draaien als ook bij Google Chrome. Het effect was niet overweldigend. Eigenlijk nul.

Verder las ik dat geïnstalleerde apps nog al eens actief waren, ook al maak je er geen gebruik van. Om dit te kunnen zien werd naar het menu (app) "Instellingen" op m'n tablet verwezen vandaar naar het item "Apps". Daar kon ik zien welke apps ik gedownload had en welke op dat moment actief waren (tabblad "wordt uitgevoerd"). Dat waren er veel zag ik, terwijl ik er niets mee deed. Om hier wat aan te doen werd aanbevolen om vanuit de Play Store de app,"Taskkiller" te installeren. Bij het openen van Taskkiller kon ik zien -evenals hiervoor onder de instellingen- welke apps actief waren. Ook was het mogelijk om deze m.b.v. het programma uit te schakelen. Taskkiller kent nog enkele instellingsmogelijkheden, maar daar wil ik hier nu niet verder op ingaan.
Om een lang verhaal kort te maken, het werkte nog niet echt. Apps die ik nooit geopend had bleven telkens weer opstarten en m'n tablet werd niet sneller.

Wat kon ik verder doen? Hiervoor merkte ik al op dat ik in de afgelopen tijd best wel veel apps geïnstalleerd had. Apps die als ik eerlijk was, zelden of nooit gebruikte. Maar ja weggooien was ook wat hé. Tenslotte toch maar besloten om grote opruiming te houden. Dus eraf met die handel. Ook de Taskkiller moest eraan geloven. En het effect? Een verademing. Ik wil niet zeggen dat'ie weer als nieuw is, maar hij is merkbaar sneller geworden.

Dus als je tablet traag is, houd eens grote schoonmaak. Wellicht heb je er ook baat bij.


N.B. Veel programma's zijn dikwijls ook rechtstreeks op internet, dus niet via een app te gebruiken. Bijvoorbeeld, waarom zou je voor het internet bankieren een app op je tablet plaatsen? Als je een link naar het betreffende internetprogramma op je tablet plaatst, heb je het ook direct onder handbereik, zonder dat je een programma (app) op je tablet zelf  installeert. Dit doet geen aanslag op de geheugenruimte van je tablet.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen