vrijdag 19 september 2014

Rome (1)

Zoals gisteren geblogd zijn we net terug van een korte vakantie naar Rome. Het hotel en de vliegreis hebben we via de boekingssite van Expedia geboekt. Ik had dat al eens eerder gedaan en ook nu werkte dat goed. Op de site geef je aan waar je naar toe wil en wanneer. Door wat te variëren met de datums en tijdstippen van vertrek en terugkeer kun je de prijs van je vliegticket beïnvloeden. Voor de grote steden kun je ook aangeven in welke wijk je graag een hotel wilt hebben en kun je ook selecteren op prijs. We kozen voor het 3 sterrenhotel "Edera". Een driessterren hotel, in de "via poliziano" in de buurt van het Colosseum.

De heenreis
Maandagochtend om halftien stegen we op met Easyjet. Tot voor enkele jaren geleden hadden we nog nooit gevlogen en vinden vliegen nog altijd een vreemde, spannende gewaarwording. Alles ging goed en ruim 2 uur later landden we op Fiumicino, het vliegveld nabij Rome. In principe waren we van plan om vandaar de trein naar Rome te pakken - kosten heen en terug à € 23,-  / persoon -. Maar omdat in het vliegtuig de mogelijkheid werd geboden om voor hetzelfde traject (heen en terug) een buskaartje à € 11,- / persoon te kopen, kozen we voor deze optie. Zowel de trein als de bus komen aan op station Termini. Onderweg stopt de bus ook nog in de buurt van het Vaticaan, dus als je daar in de buurt je hotel hebt kun je daar ook uitstappen.
Achteraf bleek dat je zo'n buskaartje niet perse in het vliegtuig zelf hoeft te kopen, maar dat dit ook bij de bushalte zelf, voor dezelfde prijs verkrijgbaar is. Dat kan praktischer zijn, omdat het best wel even zoeken is naar de plaats op het vliegveld vanwaar de bus vertrekt. Dus als je de halte niet kunt vinden, ben je ook niet gelijk voor 2 personen € 22,- kwijt.

Na ongeveer een uur in de bus gezeten te hebben stapten we uit aan de achterkant van station Termini. Daar moesten even puzzelen waar we precies zaten en welke richting we op moesten  naar ons hotel. Gelukkig hadden we een kaart van Rome bij ons en konden in ongeveer een half uur, met onze handbagage naar ons hotel lopen.

Het hotel
Het hotel waar we zaten is ons prima bevallen. De "Via Angelo Poliziano" waaraan het hotel Edera gelegen is, is  een rustige zijstraat van de"Via  Merulana". Het hotel ziet er aan de buitenkant misschien niet zo flitsend uit maar de kamers waren schoon, de bedden prima, de kamers voorzien van aicro en tenslotte, last but not least, een goed ontbijt.
De stoelen op de kamers waren zoals in zoveel hotels, van die akelige rechtop stoelen. In de binnentuin konden we 's-avonds evenwel prima zitten. Het was lekker weer en op de achtergrond hoorden af en toe wat verkeersgeruis, gerammel van vaatwerk of een Italiaanse vrouw die tegen haar marito uitvoer. Zo te horen was hij niet tegen haar opgewassen.

De eerste wandeling

Nadat we om ongeveer 3 uur in het hotel hadden in gecheckt, zijn we nog de straat op gegaan. Komende vanuit de "Via Poliziano"- zijn we linksaf de "Via Merulana" in gelopen, tot we na ca 1 kwartier bij de basiliek "Santa Maria Maggiore" kwamen. De eerste van de reeks prachtige kerken die we deze dagen te zien zouden krijgen.

Zoals al de kerken die we bezocht hebben is ook deze kerk volop in bedrijf, Voorts valt bij binnenkomst, in eerste instantie vooral het enorme gouden cassetteplafond op. Het verhaal hierbij is, dat het hier voor gebruikte goud, het eerste goud was, dat door Columbus uit Amerika werd meegenomen.
Uiteraard valt er over deze kerk nog meer te vertellen zoals bijvoorbeeld over;

• de grote zilveren reliekhouder onder het hoofdaltaar, welke volgens de overlevering het hout van de kribbe van Christus zou bevatten;

• de beroemde katholieken die hier begraven liggen, onder wie Pauline Bonaparte (de zus van) en de kunstenaar Bernini (ja die van het Bernini mysterie, van het boek van Dan Brown).We zijn hem de afgelopen dagen nog veel meer tegen gekomen.

• Feit is evenwel dat ik te weinig de geschiedenis van Italië af weet om e.e.a. makkelijk in een context te kunnen plaatsen. Meestal als ik in het buitenland kom, is het dan ook in eerste instantie vooral sfeer proeven en natuurlijk ook gewoon de weg leren kennen. Wel probeer ik er vooraf eerst wat over te lezen. Maar het spreekt dan nog niet zo. Pas als ik dingen gezien heb dan komen de vragen met betrekking dingen die me zijn opgevallen. Als ik er dan later weer wat over lees spreekt het veel meer.

Na het bezoek aan de "Santa Maria Maggiore" zijn we de  "Via Merulana" in tegenovergestelde richting afgelopen, tot we na een half uur de basiliek "St. Jan van Lateranen" bereikten. Hier bevinden  een aantal enorme beelden van de twaalf apostelen en jawel gefabriceerd door, dan wel onder auspiciën van Bernini.

Tenslotte weer terug naar het hotel. Maar eerst nog ergens in een restaurantje lasagna met gehaktballetjes in een tomatensaus gegeten. Was niet verkeerd. Al met al een dag met veel, heel veel indrukken, zodat we al betrekkelijk vroeg en behoorlijk moe ons bed inrolden, Temeer daar we de volgende dag wilden starten met een bezoek aan het Vaticaan om vervolgens door de stad richting ons hotel (in de buurt van het Colosseum) te lopen. Wordt vervolgd.