zondag 21 september 2014

Plastic afval

Gisteren ben ik begonnen in het boek van de "No Impact Man" van Colin Beavan. Velen van jullie zullen het wel gelezen hebben maar ik nog niet. Op een van de eerste pagina's werd ik al getroffen door de "plastic soep", één van de gevolgen van afval waar we wat mee zouden moeten. Op diverse plaatsen op internet kun je lezen over de enorme velden met plastic afval die ergens op de oceanen ronddobberen.
Ook bij "Kassa Groen" kon ik me herinneren hadden ze het er al eens over gehad. Ik vroeg me toen af  hoe die handel in de zee terecht kwam en of dat ook mijn plastic afval zou kunnen zijn. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dàt waarschijnlijk niet het geval is.  Op mijn speurtocht vanochtend over het internet naar informatie over dit onderwerp kwam ik o.a. terecht op de website van de rijksoverheid. Daar werd ik verrast door heldere concrete informatie.

Met betrekking tot het plastic zwerfafval wat hier in de zee ronddobbert las ik, dat uit onderzoek is gebleken dat 44% van de scheepvaart afkomstig is, 30% strandafval is en de van overige 26% is de herkomst onbekend is. Driekwart van het strandafval is tenslotte kunststof.

Kom ik dan nooit op het strand? Jawel maar niet met plastic zakken, strandballen, vliegers, garnalennetten, zonneschermen  etc. etc. Ik bedoel dit niet zuur hoor, maar wellicht dat we ook op het strand op de een of andere manier kunnen bereiken dat men geen rotzooi meer laat slingeren. Dat moet mogelijk zijn. Tenslotte wordt er bijvoorbeeld ook - mede als gevolg van regelgeving - in de openbare ruimte veel minder dan vroeger gerookt.

Op de hiervoor genoemde website was nog veel meer te lezen waar ik een goed gevoel bij kreeg. Ons land kent best wel een goed beleid met betrekking tot het onderwerp "afval", wat ook nog eens zo te zien daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Wellicht dat er ook sprake is van EU-regelgeving in dit opzicht maar dat wil ik nog eens zien te achterhalen.

Is er dan hier niet zoveel aan de hand?  Natuurlijk niet, maar ik ga nu eerst m'n'boek uitlezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen