woensdag 10 september 2014

Over plastic tasjes


Er wordt momenteel veel geschreven rond het onderwerp “Zero Waste”. Zie bijvoorbeeld de blog van Emily -Jane Lowe: www.levenzonderafval.blogspot.com. Op deze blog geeft zij een aantal basisprincipes om onnodig afval te voorkomen. Het eerste principe van haar lijstje is "weigeren".

Vanochtend stonden we bij de broodafdeling van de Hema bij ons in het dorp. Net na ons kwam een man die een zegge en schrijve één brood kocht. Het brood was gesneden en zat in een plastic zak. Vervolgens werd bij het afrekenen gevraagd of hij er nog een plastic tasje omheen wilde hebben. Je zag hem even twijfelen en antwoordde vervolgens bevestigend. Daarna wandelde hij met z'n dubbel verpakte brood de deur uit. 
Natuurlijk zou het prettig zijn als zo'n man het benul zou hebben om te weigeren, maar ik denk dat er sneller resultaat geboekt kan worden als de Hema zelf deze onnodig vervuilende en verspillende werkwijze zou evalueren. Het is natuurlijk wat grotesk maar bij deze de oproep daartoe. Je kunt tenslotte nooit weten hoe een koe - ik dus - een haas vangt.

Kan het ook anders? Natuurlijk. Neem nou gewoon “bakker Piet” uit Elspeet: www.bakker-piet.nl.
Laatst waren we daar in de buurt aan het fietsen en kochten er een krentenbol. Achter de toonbank hing een simpel briefje met daarop de mededeling dat in het kader ter voorkoming van onnodig afval, geen plastic tasjes meer verstrekt werden, anders dan indien men de wens daartoe te kennen gaf. In dat geval werd er € 0,15 in rekening gebracht. Jammer genoeg ben ik vergeten er een foto van te maken.

Tenslotte nog even over mijn lage wandelschoenen. Gisteren schreef ik dat m'n schoen voor € 3,- gerepareerd zou worden. Vanochtend heb ik hem weer bij mijn schoenhersteller opgehaald.
Kosten: € 0,- . Op mij vraag waarom het niets kostte werd geantwoord dat de schoen al een keer door hem gerepareerd was en dat de hak niet weer had mogen loslaten. Hoe hij kon zien dat'ie al een keer door hem gerepareerd was, is mij een raadsel. Ik heb het hem in ieder geval niet gezegd. Geweldig zo'n schoenmaker.

2 opmerkingen:

  1. Het word hoog tijd dat winkeliers eens stoppen met al die plastic tasjes ,het loopt de spuigaten uit ! Bij Zeeman geven ze geen plastic tassen meer .Normaal gebruik ik altijd katoenen tasjes en gister vergeten dus ik vroeg om een tasje want met een stapel onderbroeken over straat wandelen vond ik toch geen leuk idee ,nee die had ze niet voor me.Je kan er nu voor 1 euro een nylon statiegeld tasje kopen .Is de tas stuk of vuil [wassen misschien ??] kun je hem terug brengen en krijg je de euro terug of een nieuwe .Niet slecht bedacht vind ik .
    Gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen