maandag 15 september 2014

Over onze smartphone

Een aantal jaren geleden zijn wij allebei gedeeltelijk gestopt met werken en sinds een aantal maanden volledig. Aangezien ik de laatste jaren een smartphone van m'n werk heb gehad moesten we besluiten of we weer zoiets erbij wilden hebben of niet. We hebben nog een simpele GSM-telefoon met een prepaid kaartje -wat we nauwelijks gebruiken- en een vaste telefoon. Toch besloten we om er weer een smartphone bij te nemen. We zijn er inmiddels aan gewend geraakt om met onze kinderen en anderen te "whatsappen" of te "kicken". Maar veel geld uitgeven aan dure abonnementen wilden we ook niet.

Volgens één van onze zoons moesten ik maar eens op "Tweakers" kijken. Ik zeg "wablief". "Tweakers, staat in alle kranten, van die paginagrote, rode advertenties". Ik zeg "oh". Zo gezegd zo gedaan en de website van "Tweakers" maar eens geopend. Ik moet zeggen, wat mij betreft een goede vergelijkingssite voor telefoons, laptops en wat dies meer zij. Ik had ongeveer bedacht wat waaraan in ons geval e.e.a. zou moeten voldoen. Een Huawei, want die zijn niet zo duur met een fotocamera van minimaal 5 megapixels, een niet te klein scherm en een geheugen (werk- en opslag) groter dan wat ik hiervoor van m'n werk had. Na deze gegevens in "Tweakers" te hebben ingevoerd, kwam uit de bus dat de telefoon van Huawei die aan de genoemde criteria voldeed, de Y300 van zou kunnen zijn en dat deze op dat moment bij de Wehkamp het goedkoopste was; nog geen 78,- euro. Aan één van onze schoondochters nog gevraagd of v.w.b.het werk- en opslaggeheugen,512 MB en 4GB redelijke getallen waren. Dat was zo volgens haar.  Dus toen maar de bestelling geplaatst en bij een winkel in het dorp laten afleveren.  Ik vond dat nog best spannend want ik had nog nooit zoiets op deze manier gekocht. Eigenlijk ben ik tegen vooruit betalen en koop in principe liever gewoon in de winkel. Boter bij de vis zal ik maar zeggen. Maar hier in de buurt kon ik dat wat ik wilde hebben niet krijgen, dus toch de gok maar gewaagd. Ook dit liep goed. Na een SMS'je kon ik de telefoon de volgende dag komen ophalen. Thuis gekomen bleek alles goed te functioneren.
Nu moesten we nog een abonnement hebben. We hadden begrepen dat in ons geval een "Sim Only" abonnement de beste keuze zou zijn. Bij Tele2 kon ik een dergelijk abonnement  krijgen; 100 belminuten per maand voor 3,- euro. We hebben niet voor een databundel of iets dergelijks gekozen, want we zijn toch niet van plan om ergens buiten op straat  op te gaan internetten, whatsappen o.i.d.. Bovendien heb je tegenwoordig op steeds meer plaatsen Wifi.

Tenslotte heb ik de volgende apps op de smartphone gezet.
1) Whatsapp en Kick (zie hiervoor);
2)  Dropbox - makkelijk omdat als je foto's genomen hebt, je er thuis gelijk op je tablet of laptop mee aan de gang kunt gaan-;
3) Navfree - een soort gratis TomTom voor heel Europa en verder -. Hiervoor heb ik nog een micro SD-kaartje gekocht bij Scheer en Foppen; 16GB ã 8,- euro;
4) Runkeeper - een app waarmee je o.a. je route en je gemiddelde snelheid kunt registreren voor bij het wandelen of trimmen -;
5) Tele2 app - hiermee kun je o.a. je belminuten in de gaten houden -.

Afsluitend. We zijn best tevreden met onze aanschaf. Relatief goedkoop en een redelijke kwaliteit. Het enige wat een beetje tegenvalt is de kwaliteit van de camera. Persoonlijk vind ik deze wat minder. Ook de Tele2 app functioneert niet naar behoren. houdt niet adequaat het verbruik bij. Dit is evenwel te ondervangen door de app af en toe uit en weer aan te zetten. Dan is'ie weer volledig bij de tijd.

1 opmerking:

  1. Het blijft gewoon leuk om met je kinderen en kleinkinderen in contact te blijven. Zo kan je ze even een berichtje sturen, altijd gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen