vrijdag 12 september 2014

Over de meterstanden (vervolg)


Een paar dagen geleden schreef ik over onze meterstanden. Behalve dat ons gasverbruik, was ook het elektraverbruik nog wat gedaald. Het was al niet zo hoog, maar nu hadden we nog geen 1000 kWh verbruikt of te wel nog 200 kWh minder dan her vorig jaar. Ik had het eigenlijk niet zo verwacht, maar achteraf kan ik hiervoor een aantal mogelijke oorzaken voor geven.
Ten eerste heb ik het vorig jaar zoveel mogelijk sluipverbruik geëlimineerd oftewel:
  • een aan/uit schakelaartje geplaatst tussen het stopcontact en respectievelijk de wasmachine, de televisie, en de magnetron;
  • de stekker uit het stopcontact getrokken van de wasmachine en de verstelbare lattenbodems van onze bedden;
  • onze gloeilampen, ja we gebruikten ze nog steeds , en een halogeenlamp (zo'n ding van 200 Watt) vervangen door spaarlampen en een ledlamp.
Tenslotte heeft ook de pomp van de CV- ketel minder gedraaid, omdat we ook minder gestookt hebben.

Ik denk dat ons verbruik nog met zo'n 200 kWh verder zou kunnen dalen als we de pomp van de CV-ketel zouden vervangen door een energiezuiniger exemplaar. Evenwel onze ketel is 12 jaar oud en dat lijkt me niet meer zoveel zin hebben. Zo'n energiezuinige pomp kost iets in de orde van grootte van 200,- a €300,-. Tenslotte zouden we graag voor de resterende kWh enkele zonnepanelen op ons dak plaatsen. maar dat heeft in ons geval geen zin vanwege de om ons huis staande bomen en we graag nog wat groen in de buurt houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen