maandag 29 september 2014

Heel Holland Bakt

Gisteravond naar "Heel Holland Bakt" van MAX gekeken. Jawel, 't is niet anders ik behoor tot de doelgroep. Ik vind het een lekker ongecompliceerd programma, niet onderbroken door reclames en de deelnemers aan de wedstrijd hebben zo te zien plezier in. Gisteravond werden pizza's, crackers en een Russisch gerecht "Coulibiac" in de oven bereid. De week daarvoor o.a. taarten. In mijn ogen kunnen alle deelnemers best goed bakken. Er zakt natuurlijk wel eens een taart scheef of het deeg is niet gaar, maar je ziet ook de meest mooie creaties.
Eigenlijk vind veel bakken leuker dan koken. Wellicht omdat ik het eindproduct vaak erg lekker vind, taarten, cakes, koeken, maar misschien ook omdat een deel van mijn voorouders van beroep meestal (brood)bakkers waren.
Hoe ik dit weet? Wel op internet heb je een gratis programma wiewaswie.nl. Hierin kun je tot ca 1800 je familiehistorie napluizen.
In mijn geval voer ik bijvoorbeeld eerst de namen van m'n grootouders (vaderszijde) in en vervolgens kan ik zien dat er informatie uit hun huwelijksakte in het systeem is ingevoerd. Ik klik dat aan en zie dat mijn opa toen hij in 1915 met mijn oma trouwde, sergeant was en dat zijn vader als magazijnknecht te boek stond. Ook lees ik de namen van zijn en haar ouders, mijn overgrootouders dus. Op de namen van mijn overgrootouders (van vaderszijde) voer ik in het programma opnieuw een zoekactie uit. Nu heb ik pech. Ik kan geen informatie uit hun huwelijksakte vinden. Dan maar informatie uit de actie van overlijden van mijn overgrootvader opgevraagd. Deze is wel beschikbaar. Ik zie dat ik goed zit want hierop staan behalve de naam van zijn ouders ook de naam van zijn vrouw weergegeven. Enzoverder, enzoverder.
Helaas kom ik erachter dat ik slechts van eenvoudige afkomst ben en moet ik de prinses in dit opzicht teleurstellen. Het gaat in mijn geval o.a. om:
  • broodbakkers  (de kant van mijn opa, vaderszijde); 
  • scheepstimmerlieden (de kant van mijn oma, vaderszijde);
  • schilders(knechten), kousenwever (de kant van mijn opa, moederszijde);
  • machinist, smid, kruier, dienstbode, wasvrouw (de kant van mijn oma, moederszijde).
Als je zoiets nog nooit gedaan hebt, probeer het eens. Het werkt verslavend. Succes.


1 opmerking:

  1. Dank voor je reactie bij mij .Het programma heb ik nog nooit gezien omdat ik niet zo'n grote TV fan ben .Van mijn familie weet ik redelijk veel .Jaren heb ik zelfs de trouwboekjes van mijn beide grootouders in huis gehad en ook van mijn ouders en schoonouders ,ook moet er een stamboom van mijn man zijn familie gemaakt zijn .Alles is in de kliko gegaan ,ik heb er geen enkele behoefte aan om nog meer te weten .Maar je idee was goed bedoeld dus nogmaals dank je wel
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen