vrijdag 26 september 2014

De vluchtwegen in een hotel

Ruim een week geleden waren we voor een paar dagen in Rome. In een eerder blog schreef ik dat we verbleven in hotel Edera. Nogmaals een prima hotel en we hebben het er uitstekend naar ons zin gehad. Expedia vroeg ons na afloop nog om een "review" in te vullen en dat deden we. Evenwel na het invullen ervan kregen we als reactie terug dat onze bevindingen niet geplaatst konden worden en of we deze maar wilden aanpassen of iets in die geest. We begrepen het niet. In onze ogen stond er geen woord verkeerd in onze reactie. Geen onwelvoeglijk taalgebruik, geen kwetsende opmerkingen, nee louter een positieve beoordeling. Tot vanochtend bij het wakker worden me plotseling een mogelijke reden door het hoofd schoot. Ik dacht, het zal toch niet waar zijn?

Wat was namelijk het geval. Ik heb een tik, maar ik schaam me er niet voor. Als ik in een hotel kom kijk ik altijd eerst waar de nooduitgangen zijn en naar de mogelijke vluchtroutes. Met andere woorden naar hoe ik in geval van brand weg kan komen. Als het goed is hangt op iedere hotelkamer een plattegrond met daarop de vluchtroutes aangeduid. Als ik weet waar ik naar toe moet kijk ook altijd even of het ook werkt. Dus is de deur waar ik door weg zou moeten komen niet geblokkeerd en is deze (nog) te openen? Ook in onze kamer, welke gelegen was op de 3e verdieping van het 4 of 5 verdiepingen hoge hotel, hing zo'n plattegrond. Evenwel hierop was slechts één vluchtroute ingetekend. Dit was dezelfde route als waarlangs we naar onze kamer gelopen waren. En hier zat mijn pijn.

In een brochure van het ministerie van VROM staat met betrekking tot dit onderwerp te lezen:
Als mensen bij een brandalarm hun kamer of een ander rookcompartiment verlaten, moeten ze in principe kunnen kiezen uit twee verschillende rookvrije vluchtroutes. Als één van de vluchtroutes onverhoopt is geblokkeerd, bijvoorbeeld door vuur of rook, hebben zij altijd nog een tweede vluchtmogelijkheid.

Of dat nu wel of niet exact zo is voorgeschreven en of er in dit verband sprake is van Europese regelgeving weet ik niet, maar feit is dat ik me in dergelijke situaties wat minder veilig voel. Niet dat ik er direct van wakker lig, maar ik registreer het wel. 

Welnu hier hadden we een opmerking over geplaatst en wellicht dat dat de reden was dat onze "review" niet werd geplaatst. Mocht dit volgens Expedia niet het geval zijn dan bij voorbaat sorry hiervoor. Maar vertel me dan wel waarom onze "review " niet geplaatst kon worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen