zondag 28 september 2014

De complimentenmachine

Ik ben een apparatenfreak.Ik zal het maar eerlijk bekennen. Als ik een nieuw apparaat zie dan vraag ik me altijd af wat ik ermee kan en als ik het in m'n handen krijg wil ik het eigenlijk altijd even open maken. "N" zegt altijd dat ik dat moet laten en de boel in mekaar moet laten zitten. Maar het is iets dat sterker is dan mezelf, en dan springt het per ongelijk toch weer open. Tja en en dan moet de boel weer in elkaar hé. Uhh.... .

Gisteren kreeg ik het krantje van de ASN Bank in de bus. Meestal blader ik het even door en dat is het dan. Nu viel op pagina 5 m'n oog  op de "Complimentenmachine" (zie onderstaande foto). Een apparaat dus dat trok onmiddellijk m'n aandacht.

Buttondispenser3_2
Voor wat betreft de bedoeling, ervan even het volgende citaat uit het krantje van de ASN:

Werkt u op een basisschool en wilt u een positief verschil  maken? Meld uw school dan aan voor de complimentenmachine van stichting Collectief Goedbezig. De stichting plaatst kauwgomballenapparaten gevuld met ‘goedbezigbuttons’ op scholen. Leerlingen bepalen elke dag wie van hun klasgenootjes een compliment in de vorm van zo’n button verdient. Het kringgesprek is daarvoor een goed moment, want een openbaar gegeven compliment heeft het meeste effect. Dankzij de button blijft de waardering zichtbaar. Het creëert een positief schoolklimaat als kinderen actief hun waardering laten blijken en goed gedrag belonen. Wanneer alle leerlingen een pluim hebben gekregen en de automaat leeg is, krijgen ze een diploma.
De ASN Bank sponsort 25.000 goedbezig-buttons voor basisscholieren en helpt zo om pesten tegen te gaan. 



Om mee te doen wordt verder verwezen naar de site decomplimentenmachine.nl van de stichting "Goedbezig". Deze stichting ziet niet alleen scholen maar ook bedrijven en instellingen als haar doelgroep. Op hun site zijn nog meer van dergelijke initiatieven te zien. O.a.staat hier te lezen:

We verspillen soms teveel tijd aan zeuren over wat fout gaat. Goedbezig draait het om en biedt een podium.

Ik vind dat het voor scholen - mits goed begeleid -een leuk initiatief kan zijn. Is het wellicht iets voor de school van jullie kinderen? Die van mij zijn allang de deur uit.

Overigens zou je, indien je als school voor de machine niet in aanmerking kunt komen, eenvoudig zelf iets dergelijks kunnen maken. Bijvoorbeeld in de vorm van een "complimenten meter" een doorzichtige koker met daarin een steeds lager wordende stapel buttons. Of een "complimentenmolen", een voorraad buttons in een bingomolen etc..
Ik ben geen onderwijzer maar stiekem denk ik, dat het met elkaar en voor gehele groep zichtbaar complimenteren van kinderen eigenlijk allang in de manier van lesgeven gebakken zou moeten zitten en op veel plaatsen waarschijnlijk ook al is. De machine is daarbij slechts een (nieuw) hulpmiddel.
Voor bedrijven en instellingen is het een heel ander verhaal. Daar is zo'n machine vaak heel hard nodig maar wellicht toch wat te simpel?

2 opmerkingen:

  1. Oh heb ik gisteren ook net gelezen, de complimentenmachine. Ik zie hem wel staan bij mij op de afdeling :) Bedankt voor je reactie op mijn blog. Ik ga je blog toevoegen aan mijn leeslijst.

    BeantwoordenVerwijderen